Langkau ke kandungan utama

Pantai dan Pulau Yang Menarik Di Krabi


Pantai dan Pulau Yang Menarik Di Krabi
Krabi menjanjikan banyak tempat tempat yang menarik. Dengan keindahan pantai dan pulau pulau yang cantik lagi menawan.
 Krabi terdapat lokasi dua pantai bertaraf dunia Ao Nang dan Hat Rai Le yang menawarkan banyak aktiviti menyelam dan sukan pantai.Disini terbina banyak hotel , resort dan tempat penginapan .Disamping itu restoran , kedai makan dan juga perniagaan yang lain terdapat disini.
Selain dari itu terdapat banyak tarikan perlancongan disini. Antaranya  tebing batu kapur yang menakjubkan dan pembentukan batu yang menjadikannya syurga bagi para pendaki batu. Taman Negara pula terletak kira-kira 40 kilometer dari Bandar Krabi. Begitu juga dengan tasik, gua dan pemandangan alam yang menakjubkan.


Pantai Ao Nang
Ao Nang adalah pusat pelancongan yang meriah di Krabi. Ia mempunyai suasana yang santai sebuah bandar kecil.Dengan kemudahan resort pantai, keselesaan hotel yang moden, dan keramahan penduduk yang menetapkan disekitar .Pekan kecil Ao Nang hanya mengambil masa 30 minit berjalan kaki hingga hujung . Dari  Ao Nang melalui jalanraya hanya beberapa minit ke Bandar Krabi , Pantai Klong Muang  dan Pantai  Noppharat Thara . Melalui laut hanya 30 minit ke pantai Railay dan Ton Sai.Disini menunggu perbagai cabaran yang menakjubkan.

Pulau  (Koh Gai / Kai atau Hua Khwan)
Ia dinamakan semperna pembentukan batu yang pelik yang kelihatan seperti kepala dan leher burung unta atau ayam atau ahli keluarga yang sama ayam. Di hujung pulau itu terdiri daripada tebing curam, manakala hujung satu lagi mempunyai pantai yang indah menyusur di sepanjang semenanjung. Pada masa air pasang, semenanjung ini dilimpahi air laut. Ini mewujudkan sebuah pulau kecil. Tidak ada penginapan di pulau Hua Khwan. Aktiviti snorkeling disini sangat sesuai di dalam air suam dan jelas.Dengan kehidupan yang kaya dengan batu karang dan ikan belang yang sangat cantik lagi menawan. Koh Gai boleh dilawati sepanjang tahun. (Tidak dipengaruhi oleh monsun - Mei - Oktober)

Fosil Pantai Kerang atau Susan Hoi
Susan Hoi mempunyai papak diternak dari sejumlah besar tertanam pelbagai jenis moluska yang wujud sejak  kira-kira 40 juta tahun yang lalu.

Hong Island
Explorasi  diteruskan  dengan lawatan ke Kepulauan Hong, yang terletak 25 kilometer NW Ao Nang. Pulau-pulau kecil yang cantik lagi menawan. Pantai yang indah dan lagun yang terlindung dihiasi dengan ikan Shoals yang berwarna-warni .Jika makanan diberikan ,ikan ini akan menghampiri dan mengigit gigit tangan anda.
Jika ingin menerokai lebih jauh ke kawasan yang dicetek, aktiviti berkayak adalah pilihan yang tepat. Anda boleh mudik dan meluncur perlahan lahan melalui air cetek dan meneroka sekitar gua. Kawasan ini tidak sesuai dimasuki oleh perahu panjang atau speedboat . Penghuni tetap yang menanti anda disini adalah sea eagles  dan tapak sulaiman hanya di bawah permukaa laut.
Kemudahan perkhemahan yang terhad boleh didapati walaupun, bukan mudah untuk menempah. Yuran Taman Negara 200 Baht dikenakan ketika melawat pulau ini.

Pantai Klong Muang
Pantai Klong Muang adalah kawasan yang tenang dan mendamaikan.Lokasi untuk anda lari dari sebarang kesibukkan kerja dan kotaraya .
Pulau Lanta
Koh Lanta terdiri daripada 52 pulau-pulau termasuk yang terbesar, Koh Lanta Yai. Ia terletak kira-kira 70 kilometer dari bandar Krabi.Pemandangan yang indah Koh Lanta mungkin sukar bersaing dengan beberapa kawasan lain di wilayah Krabi .
Pembangunan  yang rendah dan alam tidak tercemar adalah tarikan utama Lanta. Pergunungan dan bukit bukau di sesetengah kawasan, terutama berhampiran hujung selatan.Bukit hijau hutan, batu kelikir dan pasir pantai, terumbu karang yang cantik, air yang jernih dan gaya hidup tradisional, menyediakan tempat percutian yang menarik membawa anda lari daripada kehidupan moden. Hanya 20,000 orang tinggal di Lanta . Mereka terdiri dari puak Chao Ley atau Gipsi Laut. Kumpulan etnik yang berbeza masih mengikut adat tradisi dan budaya mereka.Mereka tinggal bersama sama dengan orang Islam dan penduduk berketurunan Cina tempatan. Ini memberikan pulau suasana yang unik.
Walaupun majorati penduduk tempatan melibatkan diri dalam industri pelancongan,tetapi masih  ramai kekal dengan aktiviti harian. Ada yang masih mencari nafkah dengan menoreh getah, ternakan udang dan sebagai nelayan. Rumah-rumah tradisional dan kehidupan ramah mesra masih kekal. Sedikit ke selatan Koh Lanta terletak Koh Ngai, Koh Kradan dan Koh Muk yang menawarkan pantai yang menakjubkan.Disini aktiviti  snorkeling sangat popular.


Pantai Nopparat Tara
Terletak 18 km sebelah barat bandar Krabi dan hanya bersebelahan dengan Ao Nang, pantai yang tenang ini terletak di dalam Hat Noppharat Thara-Ko Phi Phi National Park dan mempunyai stretch berpasir yang panjang 3 kilometer dan  dibarisi oleh pokok-pokok ru.
Lokasi popular dengan berkelah bagi penduduk tempatan. Disini  mereka melakukan aktiviti seperti berenang, makan dan bersantai di bawah matahari.

Pulau Poda
Terletak hanya 8 km luar pesisir, (sekitar 25 minit dengan bot) dari Ao Nang, Koh Poda adalah sebuah pulau kecil tidak lebih daripada satu kilometer diameter, yang diliputi dalam pokok-pokok sawit dan hampir keseluruhannya dikelilingi oleh pantai pasir putih yang lembut.

Terumbu karang terletak kira-kira 20 meter dari pantai dengan pelbagai kehidupan laut. Kombinasi yang sangat menarik untuk aktiviti snorkeling . Pemandangan dan pasir lembut membuat pulau pilihan yang popular bagi snorkelers dan trippers hari.Koh Poda boleh dilawati sepanjang tahun. (Tidak dipengaruhi oleh monsun - Mei - Oktober)

Phi Phi Island
Phi Phi Island terletak hanya 40 kilometer dari diantara Krabi dan Phuket. Kumpulan pulau terdiri daripada dua batu, pokok-pulau kecil yang dilindungioleh  Phi Phi Don dan Phi Phi le. Pulau ini terkenal sebagai lokasi bagi filem "The Beach"Pemandangan yang luar biasa dari pulau-pulau termasuk bukit tinggi dengan tebing dikelilingi oleh pantai yang menakjubkan dan air yang jernih bak cermin. Tersembunyi di bawah sebuah terumbu karang dan hidupan marin yang berwarna-warni yang tiada tandingan di kawasan ini luas keseluruhan.

Pantai Railey
Pantai Railay kini kian terkenal dan sering dikunjungi oleh pelancong luar dan tempatan. Terletak di selatan Pantai Ao Nang , disekitar tanjung berbatu dan boleh diakses hanya dengan bot. Pantai Rai;ey menghidangkankan dunia yang tenang dan luar biasa. Sebuah semenanjung kecil dengan pantai yang cantik dan pasir yang putih . Anda boleh berjalan kaki menyusuri pantai ke tebing batu kapur dan lagun yang terlindung dari omak besar.Di Railay tidak ada jalan, hanya laluan pejalan kaki dan perahu panjang. Walaupun ia sebenarnya dihubungkan dengan tanah besar. Terpisah oleh tanjung batu kapur dan hutan lembah curam. Jalan yang paling sesuai adalah melalui jalan laut.
Untuk Menempah Pakej Percutian
Facebook : Karlisa Latisya  ( add friend dan PM )

HP : +66943160495

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BORANG TM6 TM2 DAN TM3 THAILAND

TM6 THAI Borang TM6 , Borang TM2 dan Borang TM3 ke Thailand. Borang apakah itu ? Ramai yang dok keliru dengan borang ini. 1. Borang TM6 atau white card . Ada dua keratan yang perlu diisi. - keratan Arrival Card dan Departure Card, kena isi dua dua. - Arrival Card disimpan oleh Imigresen Thai. - Departure Card disimpan bersama passport atau border pass. - Departure Card MESTI diserahkan sewaktu keluar dari Thai. Disertakan bersama Passport semasa stamping. - JIKA HILANG , sila lapor ke Pejabat Imigresen atau tahan telinga kena maki ( hahaha ) Oleh itu ambil gambar passport dan TM6 simpan didalam HP sebagai bukti jika hilang. Borang TM2 dan TM3 dicopy dari  https://www.riderchris.com/ 2. TM2 adalah borang maklumat kenderaan. - Borang ini boleh didapati di Pejabat Imigresen Thai. - Diisikan dan diserah kepada Pegawai Imigresen Thai untuk mendapat pengesahan semasa stamping passport. - Serahkan semasa pulang ke malaysia kepada Pegawai Imigresen Thai semasa stamping P

LOKASI MENARIK DI PAK BARA SATUN THAILAND

Lokasi Menarik di Pak Bara Satun Thailand untuk dilawati. Persiapan untuk masuk Thailand melalu Wang Prachan, Satun menggunakan Passport ( MAY 2022 ) a. Thai Pass link https://land.tp.consular.go.th / DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran  DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran c. Insuran kenderaan ( Por Ror Bor & Voluntary ) d. Geran kenderaan e. TM6 TM2 TM3 Untuk memudahkan urusan sila klik link berikut https://wa.me/60196664087 ( Malaysia ) https://wa.me/6598505125 ( Singapura ) Border Pass  ( MAY 2022 ) a. Tempuh melawat 3h2m ( Tempuh 30 hari sejak July 2022 ) b. Tiada Thai Pass dan Insuran Covid  DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran c. Insuran kenderaan ( Por Ror Bor & Voluntary ) d. Geran kenderaan e. TM6 TM2 TM3 INSURAN KENDERAAN https://wa.me/60196664087 ( Malaysia ) https://wa.me/6598505125 ( Singapura ) 1. Wang Kelian Immigration, Customs, Quarantine and Security (ICQS) Complex +60 9-945 6328 https://maps.app.goo.gl/ayF7

Apa Ada Di Pak Bara Satun Thailand

Apa Ada Di Pak Bara Satun Thailand ? Macam mana nak pi kePak Bara ? Ini soalan lazim yang sering ditanya oleh pembaca. Mai aku nak cerita kat hangpa. Anda WAJIB lalu dan singgah di  CJS SATUN 406 Kedai milik Akitivis Bahasa Melayu Satun. Dikenali kalangan bikers dan rider Malaysia Singapura dan Asean. Kerana Banyak membantu mereka yang ditimpa musibah tanpa sebarang bayaran. CJS SATUN 406 1. Pos Imigresen Wang Kelian. Hangpa klik pautan ini.  Wang Kelian Ke Pak Bara 2. Pak Bara View, mercu tanda Pak Bara berlatarkan Ikan Maling dan Laut Andaman. Tempat santai seisi keluarga. Bermula jam 3.00 pm ada gerai menjual makanan. Pasar Malam pula setiap Sabtu dan Ahad adalah kemuncak pasar malam. Pautan Maps :  Pak Bara View Point Pak Bara View Point 3. Makanan Laut dan Makanan Thai yang ori. Dah enam tahun di Pak Bara dan sekitar Satun. Kedai terbaik Nava Seafood. Alasannya 100% HALAL . Arak tidak dibenarkan masuk ke Kedainya. Berbeza dengan kedai-kedai lain.TAPI ikut su