Langkau ke kandungan utama

Cintakan Islam Dan Sayang Melayu

Misbahuddin Mosque
Misbahuddin Mosque

Masjid Misbahuddin atau masjid Ban Khuan terletak di kampung Guar . Kampung Guar atau nama dalam Thai adalah Ban Khuan. Penduduk disini kebanyakkan bertutur dalam bahasa Melayu , loghat Utara .Sebelum tahun 1909 Wilayah Satun di selatan Thai dan negeri Kedah di utara Malaysia ada kaitan. Selepas Perjanjian Bangkok, Wilayah Satun dipisahkan . Kini Wilayah Satun, terutama Kampung Guar ( Ban Khuan ) berusaha gigih mendidik anak anak agar mengekalkan adat dan budaya Melayu terutamanya dan bahasa pertuturan iaitu Bahasa Melayu. Sebuah Tadika atau Taman Didikan Kanak Kanak telah ditubuhkan.Tadika yang dikenali sebagai Tadika Misbahuddin kini giat mengajar anak anak dari usia 5 tahun hinggalah ke 12 Tahun.
Nama MISBAHUDDIN diambil semperna nama Masjid Misbahuddin.Tadika Misbahuddin juga mengajar matapelajar Melayu Rumi,Melayu Jawi dan Agama Islam. Rata rata pelajar disini mahir menulis Rumi dan Jawi.
Pada awal tahun 2014 , Tadika Misbahuddin berasa amat bertuah kerana, salah seorang anak penduduk Kampung Guar telah bernikah dengan seorang lelaki Malaysia. Kini beliau membantu Tadika Misbahuddin dalam mengajar Matapelajaran Bahasa Melayu dengan betul. Selama ini pihak Tadika Misbahuddin mengajar Bahasa melayu dalam loghat Kedah. Keadaan ini membuat anak anak keliru bila berbicara dengan rakyat malaysia di luar Kedah atau utara Malaysia.
Pihak Masjid Misbahuddin dan Tadika Misbahuddin menyeru kepada sesiapa yang budiman dan pemurah agar datang melawat atau memberi seikhlas sumbangan bagi memajukan pendidikan Bahasa Melayu dan Agama Islam untuk anak anak khairah Masjid Misbahuddin Kampung Guar Ban Khuan,Satun,Thailand.
Sumbangan anda diperlukan bagi menyiapkan banggunan sekolah yang terbengkalai pembinaannya. Segala sumbangan atau pertanyaan bolehlah di ajukan di talian
 Hp Thailand 087 969 2163 Imam Ali , 086 498 1733 Pengetua Tadika atau
email ke karlisahalim@gmail.com
Facebook : https://www.facebook.com/MasjidMisbahuddin

Tadika Misbahuddin

Tadika Misbahuddin telah lama diasaskan. Tujuan tadika ini ditubuhkan bagi mendidik anak anak khairah Kampung Guar,Ban Khuan,Satun,Thailand dalam matapelajaran Agama Islam dan Bahawa Melayu. memandangkan Kampung Guar Ban Khuan , berada didalam negara Thailand yang mengamalkan agama Bhudha dan bahasa Thai maka pihak masyarakat terpaksa bergolok dan bergadai mendirikan sebuah sekolah bagi mendidik anak anak soal Agama Islam dan budaya Melayu. Semua ini dilakukan agar Agama Islam dan budaya Melayu tidak terhakis sama sekali.

Keringat orang Kampung Guar kian kering.banggunan sekolah yang diidamkan terbengkalai pembinaannya. Murid murid dari usia 5 tahun sehingga 12 tahun terpaksa berlajar dalam serba kekurangan. Banggunan yang lantainya belum dituram simen membuat keaadaan tidak selesa bila kipas dihidupkan. Ada banggunan yang siap disimenkan.tetapi kanak kanak terpaksa meniarap ketika menulis.


Banggunan Sekolah Yang TERBENGKALAI digunakan untuk berlajar

Bahasa Melayu
Penggunaan bahasa Melayu juga agak kelam kabut.Rata rata mereka bertutur dalam loghat utara.Sehinggakan menimbul kekeliruan bila berbicara dengan orang Melayu dari Malaysia atau Indonesia.
Contohnya : BAS disebut keritabas , Nampak atau tengok disebut Kelih dan banyak lagi.
Mereka juga perlukan bantuan buku buku bahasa Melayu yang bermutu dari Malaysia.Tapi apakan daya,ibubapa hanya sekadar penoreh getah yang menjual getah sekilo 40sen.


Cintakan Islam dan Sayangkan Melayu
Murid murid Tadika Misbahuddin berkorban waktu cuti Sabtu dan Ahad kerana Cintakan Islam dan Sayangkan Melayu. Mereka datang ke Tadika Misbahuddin dari jam 8-00pagi dan pulang 5.00 petang atau selepas solat Asar. Semua ini dilakukan bagi mendalami Ilmu Islam dan Budaya Melayu.

SERU
Kami bagi pihak Pentadbiran Masjid Misbahuddin dan Tadika Misbahuddin merayu pada rakyat Islam Melayu Malaysia,Indonesia dan serata dunia Islam agar SEIKHLASNYA membantu kami dalam menyebarkan syiar Islam dan mengekalkan Budaya Melayu.
SUMBANGAN ANDA AMAT DIHARGAI.










Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BORANG TM6 TM2 DAN TM3 THAILAND

TM6 THAI Borang TM6 , Borang TM2 dan Borang TM3 ke Thailand. Borang apakah itu ? Ramai yang dok keliru dengan borang ini. 1. Borang TM6 atau white card . Ada dua keratan yang perlu diisi. - keratan Arrival Card dan Departure Card, kena isi dua dua. - Arrival Card disimpan oleh Imigresen Thai. - Departure Card disimpan bersama passport atau border pass. - Departure Card MESTI diserahkan sewaktu keluar dari Thai. Disertakan bersama Passport semasa stamping. - JIKA HILANG , sila lapor ke Pejabat Imigresen atau tahan telinga kena maki ( hahaha ) Oleh itu ambil gambar passport dan TM6 simpan didalam HP sebagai bukti jika hilang. Borang TM2 dan TM3 dicopy dari  https://www.riderchris.com/ 2. TM2 adalah borang maklumat kenderaan. - Borang ini boleh didapati di Pejabat Imigresen Thai. - Diisikan dan diserah kepada Pegawai Imigresen Thai untuk mendapat pengesahan semasa stamping passport. - Serahkan semasa pulang ke malaysia kepada Pegawai Imigresen Thai semasa stamping P

LOKASI MENARIK DI PAK BARA SATUN THAILAND

Lokasi Menarik di Pak Bara Satun Thailand untuk dilawati. Persiapan untuk masuk Thailand melalu Wang Prachan, Satun menggunakan Passport ( MAY 2022 ) a. Thai Pass link https://land.tp.consular.go.th / DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran  DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran c. Insuran kenderaan ( Por Ror Bor & Voluntary ) d. Geran kenderaan e. TM6 TM2 TM3 Untuk memudahkan urusan sila klik link berikut https://wa.me/60196664087 ( Malaysia ) https://wa.me/6598505125 ( Singapura ) Border Pass  ( MAY 2022 ) a. Tempuh melawat 3h2m ( Tempuh 30 hari sejak July 2022 ) b. Tiada Thai Pass dan Insuran Covid  DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran c. Insuran kenderaan ( Por Ror Bor & Voluntary ) d. Geran kenderaan e. TM6 TM2 TM3 INSURAN KENDERAAN https://wa.me/60196664087 ( Malaysia ) https://wa.me/6598505125 ( Singapura ) 1. Wang Kelian Immigration, Customs, Quarantine and Security (ICQS) Complex +60 9-945 6328 https://maps.app.goo.gl/ayF7

Apa Ada Di Pak Bara Satun Thailand

Apa Ada Di Pak Bara Satun Thailand ? Macam mana nak pi kePak Bara ? Ini soalan lazim yang sering ditanya oleh pembaca. Mai aku nak cerita kat hangpa. Anda WAJIB lalu dan singgah di  CJS SATUN 406 Kedai milik Akitivis Bahasa Melayu Satun. Dikenali kalangan bikers dan rider Malaysia Singapura dan Asean. Kerana Banyak membantu mereka yang ditimpa musibah tanpa sebarang bayaran. CJS SATUN 406 1. Pos Imigresen Wang Kelian. Hangpa klik pautan ini.  Wang Kelian Ke Pak Bara 2. Pak Bara View, mercu tanda Pak Bara berlatarkan Ikan Maling dan Laut Andaman. Tempat santai seisi keluarga. Bermula jam 3.00 pm ada gerai menjual makanan. Pasar Malam pula setiap Sabtu dan Ahad adalah kemuncak pasar malam. Pautan Maps :  Pak Bara View Point Pak Bara View Point 3. Makanan Laut dan Makanan Thai yang ori. Dah enam tahun di Pak Bara dan sekitar Satun. Kedai terbaik Nava Seafood. Alasannya 100% HALAL . Arak tidak dibenarkan masuk ke Kedainya. Berbeza dengan kedai-kedai lain.TAPI ikut su