Langkau ke kandungan utama

Koh Lipe - Kemudahan


 Kemudahan Asas sekiranya ada kecemasan yang perlu anda ambil tahu :-
1.Imigresen
 2.Polis & Polis Pelancong
3.ATM
4.Internet
5,Perkhidmatan Talifon
6.Farmasi
7.Hospital
8.Elektrik

 Imigresen
 Pejabat Imigresen terletak di sebelah Timur Pantai Pattaya, sebelah Bundhaya Resort. Pada masa ini pejabat ini hanya dibuka semasa musim puncak (Nov ~ Mei), apabila bot-bot dari dan ke Langkawi beroperasi. Anda hanya boleh memasuki Thailand melalui disini jika anda mendapat kebenaran untuk Pengecualian Visa Pelancong (seperti negara Asean). Sila semak peraturan visa untuk negara anda . Perhatikan bahawa jika anda memasukkan Thailand dari jalan darat atau laut anda hanya akan menerima 15 hari Visa, tidak seperti apabila anda terbang ke Thailand, apabila anda menerima 30 hari. (Hanya untuk sesetengah negara kecuali negara Asean). Anda boleh keluar Thailand melalui kemudahan ini jika anda telah tinggal melebihi tempoh visa . Ini bermakna anda meninggalkan sama ada sebelum atau pada penanda tarikh keluar dalam pasport anda. Jika anda telah tinggal melebihi tempoh visa anda, anda akan perlu pergi ke tanah besar, pejabat Imigresen Koh Lipe tidak boleh berurusan dengan overstays.

 Polis & Polis Pelancong

 Pejabat Polis terletak di belakang Imigresen di Pantai Pattaya. Terdapat beberapa Polis Pelancong Sukarelawan di Koh Lipe, mereka adalah bantuan pertama anda sekiranya berlaku sebarang kecemasan. Mereka mesra dan secara umumnya bercakap Bahasa Inggeris, anda boleh mengenali mereka dengan uniform atau T-shirt hitam Polis Pelancong . Koh Lipe adalah sebuah pulau kecil dan kebanyakan penduduk kenal antara satu sama lain, jadi sekiranya anda memerlukan bantuan, semua orang boleh menunjukkan anda kepadaPusat Pelancong Polis Sukarelawan.

 ATM

 Tidak ada kemudahan ATM atau mesin tunai di Koh Lipe. Satu-satunya cara untuk mendapatkan wang tunai pendahuluan tunai pada kad kredit anda pada kebanyakan resort besar atau di kedai di Walking Street. Kebanyakan tempat-tempat mengenakan 5% untuk perkhidmatan ini. Ia juga mungkin untuk menukar mata wang asing di tempat yang sama.

Internet

 Wifi boleh didapati di beberapa pusat peranginan, bar dan restoran, terdapat kafe internet dan juga di kedai-kedai . Perkhidmatan ini boleh menjadi perlahan kerana hakikat bahawa segala-galanya untuk pergi melalui satelite. Pulau Lipe adalahterlalu jauh dari tanah besar untuk disambungkan ke internet kabel. Jika anda ingin internet cepat adalah lebih baik untuk membeli kad sim tempatan dan menggunakan perkhidmatan 3G mereka.

 Telefon Bimbit

 Telefon mudah alih dan data adalah mudah didapati.Perkhidmatan DTAC dan AIS mempunyai talian disini. Perkhidmatan 3G tersedia.Kad sim prabayar boleh didapati di di beberapa minimarts dan beberapa kedai di sekitar pulau. Ia menawarkan perkhidmatan alternatif yang murah untuk panggilan tempatan dan antarabangsa. Anda juga untuk mengakses internet

. Hospital

 Hospital disini terletak bersebelahan dengan sekolah di Sunrise Beach. Terdapat seorang doktor yang bercakap Bahasa Inggeris dan seorang jururawat. Hospital ini mempunyai kemuadahan asas dan bekalan perubatan, dan dapat memberikan pertolongan cemas. Dalam kes pengangkutan kecemasan ke tanah besar boleh diuruskan. (085-454 3814)

 Farmasi

 Sebuah farmasi yang lengkap terletak di tengah-tengah Walking Street, dan pemilik (yang bercakap yang sangat baik Bahasa Inggeris) .Seorang yang berpengetahuan. Beliau adalah sumber untuk membantu jika masalah anda tidak terlalu serius. Farmasi lain terletak berhampiran persimpangan (berhampiran Sunrise Beach), bersebelahan dengan Harmony Bed and Bakery.

 Elektrik

 Elektrik adalah 24/7 di Koh Lipe, kerana kebanyakan tempat-tempat yang kini perkhidmatan stesen kuasa pusat.

Aktikel Berkaitain
1.Persedur Memandu Kereta Ke Thailand
2.Panduan Kepada Family Ke Koh Lipe
3.Panduan Melawat Satun ( Koh Lipe )
4.Koh Lipe - AKTIVITI
5.KOH LIPE - PANTAI
6.Koh Lipe - Panduan Ke Sana

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

BORANG TM6 TM2 DAN TM3 THAILAND

TM6 THAI Borang TM6 , Borang TM2 dan Borang TM3 ke Thailand. Borang apakah itu ? Ramai yang dok keliru dengan borang ini. 1. Borang TM6 atau white card . Ada dua keratan yang perlu diisi. - keratan Arrival Card dan Departure Card, kena isi dua dua. - Arrival Card disimpan oleh Imigresen Thai. - Departure Card disimpan bersama passport atau border pass. - Departure Card MESTI diserahkan sewaktu keluar dari Thai. Disertakan bersama Passport semasa stamping. - JIKA HILANG , sila lapor ke Pejabat Imigresen atau tahan telinga kena maki ( hahaha ) Oleh itu ambil gambar passport dan TM6 simpan didalam HP sebagai bukti jika hilang. Borang TM2 dan TM3 dicopy dari  https://www.riderchris.com/ 2. TM2 adalah borang maklumat kenderaan. - Borang ini boleh didapati di Pejabat Imigresen Thai. - Diisikan dan diserah kepada Pegawai Imigresen Thai untuk mendapat pengesahan semasa stamping passport. - Serahkan semasa pulang ke malaysia kepada Pegawai Imigresen Thai semasa stamping P

LOKASI MENARIK DI PAK BARA SATUN THAILAND

Lokasi Menarik di Pak Bara Satun Thailand untuk dilawati. Persiapan untuk masuk Thailand melalu Wang Prachan, Satun menggunakan Passport ( MAY 2022 ) a. Thai Pass link https://land.tp.consular.go.th / DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran  DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran c. Insuran kenderaan ( Por Ror Bor & Voluntary ) d. Geran kenderaan e. TM6 TM2 TM3 Untuk memudahkan urusan sila klik link berikut https://wa.me/60196664087 ( Malaysia ) https://wa.me/6598505125 ( Singapura ) Border Pass  ( MAY 2022 ) a. Tempuh melawat 3h2m ( Tempuh 30 hari sejak July 2022 ) b. Tiada Thai Pass dan Insuran Covid  DIMANSUHKAN SEJAK JULY 2022 b. Covid Insuran c. Insuran kenderaan ( Por Ror Bor & Voluntary ) d. Geran kenderaan e. TM6 TM2 TM3 INSURAN KENDERAAN https://wa.me/60196664087 ( Malaysia ) https://wa.me/6598505125 ( Singapura ) 1. Wang Kelian Immigration, Customs, Quarantine and Security (ICQS) Complex +60 9-945 6328 https://maps.app.goo.gl/ayF7

Apa Ada Di Pak Bara Satun Thailand

Apa Ada Di Pak Bara Satun Thailand ? Macam mana nak pi kePak Bara ? Ini soalan lazim yang sering ditanya oleh pembaca. Mai aku nak cerita kat hangpa. Anda WAJIB lalu dan singgah di  CJS SATUN 406 Kedai milik Akitivis Bahasa Melayu Satun. Dikenali kalangan bikers dan rider Malaysia Singapura dan Asean. Kerana Banyak membantu mereka yang ditimpa musibah tanpa sebarang bayaran. CJS SATUN 406 1. Pos Imigresen Wang Kelian. Hangpa klik pautan ini.  Wang Kelian Ke Pak Bara 2. Pak Bara View, mercu tanda Pak Bara berlatarkan Ikan Maling dan Laut Andaman. Tempat santai seisi keluarga. Bermula jam 3.00 pm ada gerai menjual makanan. Pasar Malam pula setiap Sabtu dan Ahad adalah kemuncak pasar malam. Pautan Maps :  Pak Bara View Point Pak Bara View Point 3. Makanan Laut dan Makanan Thai yang ori. Dah enam tahun di Pak Bara dan sekitar Satun. Kedai terbaik Nava Seafood. Alasannya 100% HALAL . Arak tidak dibenarkan masuk ke Kedainya. Berbeza dengan kedai-kedai lain.TAPI ikut su